2017. 12. 6.

Iskolai robotprogramozás Gyálon

Facebookon
Twitteren
E-mailben

Napjainkban egyre többet hallunk a különféle önvezető autókról, mesterséges intelligenciával ellátott robotokkal beszélgethetünk a világ nagy kérdéseiről, vagy akár robotkutyát vásárolhatunk magunknak. Hatalmas változás küszöbén állunk a robotika világában, gyakran olvashatjuk manapság, hogy nincs messze, amikor komplett szakmákat fognak robotokkal helyettesíteni.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy lépést tartsunk a világgal és már gyermekkorban lehetőséget biztosítsunk arra, hogy az iskolában megszerezhető legyen a robotika programozás alapjaihoz szükséges tudás. A Gyáli Bartók Béla Általános Iskolában már korábban is volt lehetőség, hogy komolyabb szinten tanulják az informatikát, újdonságként azonban a robotikával is megismerkedhetnek a diákok. Baloghné Balogh Máriát, az intézmény igazgatóhelyettesét kérdeztük:

Mióta van az iskolában emelt informatika tagozatos osztály és mit jelent ez pontosan?

A 2005-ben indult az első ilyen osztály. A tagozatos gyerekek 2-3. osztályban emelt óraszámban heti 2 órában tanulnak informatikát. A 3. év végén vizsgáznak, így kerül egy tagozatos csoportba a legjobb 16 tanuló. 4. osztálytól heti 4 órában tanulnak informatikát és minden év végén vizsgáznak. 8. év végére olyan szintű tudást szereznek, amellyel akár a középszintű érettségi vizsgát is tudnák teljesíteni.

Melyik évfolyamban kezdik el tanulni a gyerekek a robotika programozást?

 4-5. évfolyamban kezdik az ismerkedés a vezérlési szerkezetekkel, a Scrach nevű programmal, 6. évfolyamtól pedig a robotok programozását is elkezdik megtanulni.

Miért fontos a robotika?

A robotok programozása fejleszti a matematikai, logikai, műszaki, problémamegoldó gondolkodást.  Ezek az ismeretek pedig alapját képezik az automatizált technológiai fejlődésnek, melynek szemtanúi lehetünk nap, mint nap.  Nagymértékben motiválja a gyerekeket, hogy a munkájuk eredményét azonnal láthatják, kipróbálhatják. Tagozatos tanulóink informatika tudása középiskolai szinten is megállja a helyét. Megkönnyíti a pályaorientációt, a középiskolai informatika tanulását.

Hogyan kell elképzelni a robotika programozást, mit tanulnak meg a gyerekek, és hol tudják majd hasznosítani az itt megszerzett tudást?

A programozás alapfokú elsajátítása az informatika tanítás egy újabb ága. A robotot különböző mozgásokra, érzékelésekre, hang- és fényjelzésekre lehet programozni számítógépen keresztül. Ezeket az eseményeket önállóan beavatkozás nélkül hajtja végre a robot, illetve billentyűzetről vagy távirányítóval is lehet befolyásolni, irányítani. A programozás alapfokú elsajátítása újabb dimenzió az informatika területén. Az oktatásunk palettáján megjelenő képzéssel olyan digitális kompetenciák fejlődnek már kisiskolás korban, mellyel az informatikai pályákon való elindulásban segíthetjük őket. Jó középiskola választással, akár a jövő mérnökei is lehetnek.

Milyen eszközöket sikerült beszerezni a tankerület támogatásával és milyen értékben?

A tavalyi évben Gyál Város Önkormányzata a teljes számítógép parkunkat kicserélte, idén pedig a tankerülettől 2 db Mbot-ot kaptunk  80 000.- Ft értékben.

20171121_121049