2020. 10. 7.

Lakossági javaslatokat kér az önkormányzat – Köki-Lajosmizse vasútvonal tervezett fejlesztésével kapcsolatban

Facebookon
Twitteren
E-mailben

A Budapesti Fejlesztési Központ a NIF Zrt-vel együttműködésben a Budapest –  Lajosmizse – Kecskemét vasútvonal Kőbánya -Kispest – Lajosmizse közötti szakaszának felújítását, villamosítását és kapacitásbővítését készíti elő, amelyhez kérték az érintett települések vezetőinek, képviselőinek, lakosságának javaslatait.  A projekt keretében a vasútvonal korszerű, XXI. század elvárásainak megfelelő, érdemi fejlesztésének teljeskörű terveztetésére kerül sor. Az önkormányzat várja a lakosság véleményét, és észrevételeit a fejlesztéssel kapcsolatban, amelyet kérjük szíveskedjenek 2020. október 13-ig a vasutfejlesztes@gyal.hu címre megküldeni. 

A vasútvonal a pálya és a rajta közlekedő járművek rossz műszaki állapota ellenére Gyál életében jelenleg is fontos közlekedési funkciót lát el, így a társaság részéről alapvető elvárás, hogy a tervezés során a helyi lakosok és utasok igényeit a rendelkezésre álló keretek között figyelembe vegyék. Céljaik szerint a komplex, műszaki és szolgáltatási színvonalbeli elemeket is magába foglaló vasúti fejlesztésnek köszönhetően a fejlesztett vasútnak a település közlekedésében történő szerepvállalása lényegesen megnő.

Fenti célok teljesülése érdekében a projekt a vasútvonal vonatkozásában a következő fejlesztési elemeket tartalmazza:

• Megújuló vasúti pályainfrastruktúra, a menetsebesség emelése által a menetidő csökkentése. A vonalon meglévő lassújeleket megszüntetjük, a lehető leghosszabb szakaszon l 00 kmlh-ra, egyes szakaszokon 120 kmlh-ra növeljük, kivéve a belterületi szakaszokat. Kőbánya-Kispest és Gyál között hosszabb szakaszon a pálya részleges kétvágányúsítására kerűlhet sor, illetve növeljük a vonatkeresztezési lehetőségek számát, ezzel is növelve a vasúti közlekedés rugalmasságát. A második vágány kiépítését azokon a szakaszokon tervezzük, ahol az az épített és a természeti környezet jelentős sérelme nélkül megvalósítható.

• A legfontosabb, legnagyobb forgalmú útátjárók különszintűvé alakítása. Erre a lépésre a vasúti forgalom jelentős sűrítése miatt van szükség, elsősorban a budapesti és a gyáli szakasz azon átjáróinál, ahol az reális költséggel, nagy arányú ingatlan kisajátítás nélkül megvalósítható. A legnagyobb forgalmú útátjárók kiváltásával a közúti közlekedés helyzete is javul, míg a vasút üzembiztosabbá és biztonságosabbá válik.

• Mindenhol korszerű, akadálymentesített, 55 cm magas, szintbeli járműbelépést lehetővé tevő magasperonok létesülnek Az állomások és megállóhelyek egységes és korszerű építészeti arculat alapján kerülnek kialakításra, peronfedéssel, utcabútorokkal és peronberendezésekkel, tiszteletben tartva az egyes helyszínek meglévő építészeti értékeit.

• A megállóhelyek közvetlen környezetében az állomási előterek rendezésére, P+R, B+R parkolók, buszmegállók, illetve -fordulók létesítésére kerül sor, mely során a kapacitások maximalizálása érdekében idegen területek megszerzését, valamint a kihasználatlan vasúti területek felhasználását is tervezzük. Egyes helyszíneken sor kerülhet többszintes parkolók tervezésére is.

• Fenti, megállóhelyi fejlesztések során fontosnak tartjuk az állomások és megállóhelyek közvetlen környezetének rendezését, azok tájépítészeti és urbanisztikai szempontból értékes kialakítását. A belterületi szakaszokon a nyíltvonali infrastruktúra településképbe illesztése, zajvédelmének biztosítása, valamint a biztonságos és kényelmes gyalogos átjárás megoldása szintén a feladat részét képezi majd. Ezzel a fejlesztésünk túlmutat egy klasszikus vasúti infrastruktúra-beruházáson.

• A megváltozott településszerkezet és a közlekedési szokások ismeretében új állomások és megállóhelyek létesítése, kis forgalmú megállóhelyek összevonása vagy áthelyezése szintén a lehetőségek között szerepel.

A fejlesztések eredményeképpen, a leendő vasút utasvonzó képességének növekedése várható, így Kőbánya-Kispesttől Gyálig 15 perces követési gyakoriság bevezetésével számolnak, tovább Ócsa Dabas- Lajosmizse felé 30 perces ütem megvalósítása szükséges.

Természetesen a fejlesztés során a kerékpáros közlekedés igényeit is figyelembe veszik, a kerékpárral történő utazások, illetve a kerékpáros ráhordás arányának növelése céljából.

A projekttel egyidejűleg készítik elő a rossz állapotú és szűk keresztmetszetet jelentő Budapest-Nyugati pályaudvar- Kőbánya-Kispest szakasz felújítását és kapacitásbövítését is annak érdekében, hogy a sűrűbben közlekedő vonatok közül minél több közvetlenül elérhesse Budapest belvárosát.