2020. 12. 15.

Körbejártuk a házhoz menő lomtalanítást

Facebookon
Twitteren
E-mailben

Gyáli közösségi oldalakon még mindig felbukkannak olyan téves információk, hogy megszűnt a lomtalanítás Gyálon. Fontos leszögezi, hogy ez nem igaz, csak a formája és néhány szabálya változott meg. 2018-ban, hogy a szolgáltatás haladjon a korral, a 21. századi követelményekhez, a szakma megváltozott szabályaihoz alkalmazkodhasson, a kampányszerű közterületi lomtalanítást felváltotta a házhoz rendelhető lomtalanítás, ami szintén ingyenes.

Az FCC Magyarország Kft. lakossági ügyfélszolgálatán dolgozók tapasztalatait szedtük össze cikkünkben.

Összességében elmondható, hogy tapasztalatok szerint az elmúlt években egyre többen ismerték fel a házhoz menő lomtalanítás előnyeit, egyszerűségét.

Érvényes szerződéssel rendelkező lakos, akinek nincs tartozása kérhet évente egy alkalommal lomtalanítást, mikor is 3 köbméternyi lomhulladékot hozunk el külön díj felszámítása nélkül. A lomot telken belül kell összekészíteni, mielőtt a rakodó kollégák megérkeznek, hogy ne kelljen várakozniuk. Mi elkészítjük hozzá az írásos dokumentációt, amit a lakos aláír a lomtalanítás végeztével. Így dokumentáljuk, hogy a hulladékról a megfelelő módon, jogszerűen gondoskodott az ingatlan tulajdonosa – magyarázza a folyamatokat a szakember.

  • 2020.évi számok: 754 alkalom – 244 tonna hulladék.
  • 2019.évi számok: 714 alkalom – 232 tonna hulladék.
  • 2018.évi számok: 505 alkalom – 143 tonna hulladék.

A Covid-helyzet miatt későbbre kellett halasztani pár tavaszi időpontot, ezeket május végén pótolták, ezután zavartalanul folyt tovább a lomtalanítás az időszak végéig.

Az idei évben nehézséget okozott a lakosoknak és nekünk is, hogy az NHKV-s érvényesítő matricák pótlásának időszaka egybeesett a nyári-őszi lomtalanítási igények regisztrálásával. Ezért telefonon a szokottnál nehezebb volt minket elérni, így sokan e-mailen jelentkeztek, vagy a személyes ügyfélszolgálatot vették igénybe. Az e-mailes jelentkezés a kényelmesebb megoldás. Ebben az esetben is fontos, hogy írják meg a kihelyezendő lomok listáját, adjanak meg elérhetőséget, pontos címet, a szerződő nevét, illetve az időpontot, amikorra a lomtalanítást kérik. Ez az ügyintézés leggördülékenyebb módja, így mindenkit arra buzdítunk, hogy ezt a jelentkezési módot válassza – mondja az FCC munkatársa.

Sokan azt gondolják, hogy bármelyik napra kérhetnek lomtalanítást. Ez nem így van. Egy adott ingatlantulajdonos a gyűjtési rendnek megfelelően egy naptári évben 7 szombatból választhat egyet. A gyűjtési naptárban a kommunális járattervhez kapcsolva találhatók a körzethez tartozó választható lomtalanítási dátumok.

Sajnos egyéb téves információ is kering, például, hogy konténert kérhetnek a lakosok. Vannak akik „úgy hallották valahonnan…”, hogy kivisszük a konténert és ő pár nap alatt azt tesz bele, amit akar. Ezt az információt folyamatosan korrigáljuk, hiszen ez nem így működik.

Minden esetben tájékoztatjuk a lakosokat a kihelyezhető hulladéktípusokról. Veszélyes hulladék, építési törmelék, elektronikai hulladék, pala, autógumi nem tartozik a lomhulladék kategóriába, így lomtalanítás alkalmával ezeket nem szállíthatjuk el!

A megoldást ezekre a hulladéktípusokra az évente Gyál Város Önkormányzata által szervezett gumiabroncs-, elektronikai hulladék-, valamint veszélyes hulladék gyűjtés jelentheti, amik tudomásunk szerint meglehetősen sikeresek a lakosok körében.

Mi a teendő, ha egy lakos, a házhoz menő lomtalanításon elszállítható 3 köbmétert meghaladó lomot szeretne leadni?

A már megvalósult lomtalanítástól függetlenül a gyűjtési naptárunk leghátsó oldalán jelzett feltételekkel gyáli szerződött természetes ingatlantulajdonosok hulladéktípustól függően kedvezményesen szállíthatnak be hulladékot telephelyünkre. Így ha 3 köbméternél nagyobb mennyiségű a lomhulladék, vagy a zöldhulladék-gyűjtési szezon már véget ért, esetleg még nem kezdődött el, ez lehet az alternatíva.

Az új rendszer összességében jól működik, de érkeznek önökhöz panaszok is.

A lakosok visszajelzése alapján kényelmes ez az új rendszer, de akad olyan is, aki a „régi rendszert” tartotta megfelelőnek. Még mindig látni közterületre kihelyezett lomhulladékot annak ellenére, hogy ez tilos.

Kisebb telkek, szolgalmi utak esetén nehézkes(ebb) a hulladék telken belüli elhelyezése az elszállításig, de aki a megoldásra törekszik megoldja, ebben pedig mi is partnerek vagyunk.

Igyekszünk tájékoztatni a lakosokat az időpontról, amikor a kollégák várhatóan megérkeznek. (pld. 07-16 óra között). Gördülékenyebben történik a rakodás, ha a hulladék összekészítve várja kollégáinkat, és nincs várakozási idejük, így a többi lakoshoz is korábban érünk oda. Ha ez nem működik, akkor csúszunk az időponttal, így negatív visszajelzéseket is kapunk természetesen.

 

Az alábbiakban tekintsük át, mit kell tudni a házhoz menő lomtalanításról!

Lomtalanítás – könnyen és egyszerűen

Gondolja át, mi mindent vitetne el a lomtalanítás során! Javasoljuk, hogy több tétel esetén írjon listát a hulladékokról.

Ellenőrizze a hulladékgazdálkodási szabályokat, nincs-e közötte olyan, amit nem vihetnek el a szállítók! Ezeket húzza ki a listáról.

Keresse meg az utcáját a listában, válasszon a körzethez tartozó időpontok közül 1-2 alkalmat, ami legalább 2 hét múlva lesz. Azaz minimum 2 héttel korábban meg kell rendelni a szolgáltatást!

Hívja az ügyfélszolgálatot: 06 29 540 265

Beszélje meg az ügyintézővel a részleteket, a hulladék mennyiségét, típusait, adja meg a szükséges adatokat, egyeztesse le az időpontot!

A megbeszélt időpontra készítse a kerítésen belülre, a kapu közelébe a hulladékot!

A szállítók a lomtalanítás napján elviszik a lomokat, Ön aláírásával igazolja a lomtalanítás megtörténtét.

És a részletek:

HOL IGÉNYELHETŐ A SZOLGÁLTATÁS?

Az FCC Magyarország Kft. ügyfélszolgálatán telefonon (06-29/540-265) vagy személyesen ügyfélszolgálati időben (hétfőnként 8-20 óra között FCC telephelyén, 2360 Gyál, Kőrösi út 53., keddenként 9-11 óra között az Arany János Közösségi Házban, 2360 Gyál Kőrösi út 118-120.), illetve e-mailben a vevoszolgalat@fcc-group.hu címen a további egyeztetések miatt az elérhetőségeik megadásával legalább 2 héttel a kiválasztott, kívánt időpont előtt.

KI JOGOSULT A SZOLGÁLTATÁS IGÉNYBEVÉTELÉRE?

A szolgáltatást minden aktív szerződéssel rendelkező és hulladékszállítási díjat fizető ingatlantulajdonos, akinek nincs hulladékszállítási-díj hátraléka, nem szünetelteti a szolgáltatást évente egy alkalommal díjmentesen igényelheti. A jogosultság feltételeinek meglétét a FCC Magyarország Kft. ügyfélszolgálatának munkatársai az igénylés során ellenőrzik.

MIKORTÓL IGÉNYELHETŐ A SZOLGÁLTATÁS?

A szolgáltatás március 1. és október 31. közötti időszakban igényelhető. A várost 5 körzetre bontva, minden körzet ingatlantulajdonosai számára évente 7 szombati alkalom került kijelölésre, melyek közül a körzethez tartozók szabadon választhatnak számukra megfelelő lomtalanítási napot, igényüket minimum 2 héttel a kívánt időpont előtt jelezve.

HOGYAN MŰKÖDIK AZ IGÉNYLÉS?

A személyes vagy telefonon történő regisztráció során az FCC Magyarország Kft. ügyfélszolgálatának munkatársai felveszik az ingatlantulajdonos adatait és időpontot egyeztetnek a szállításra, valamint rögzítik az elszállítandó hulladék típusait, melyet egy formanyomtatványra vezetnek fel. Ezt a szállítást végzők magukkal viszik majd, és ezen kell az ingatlantulajdonosnak majd igazolnia a szállítás megtörténtét. A formanyomtatványra azért van szükség, hogy a szolgáltatás várható időtartamát, a hulladék mennyiségét tervezni lehessen, és hogy csak a lomtalanításkor elszállítható hulladékokat készítsék ki elszállításra. A nem egyeztetett hulladéktípusokat és mennyiségeket a szolgáltatónak nem áll módjában elszállítani.

HOVÁ HELYEZHETŐ KI A HULLADÉK ÉS MILYEN FORMÁBAN?

A hulladékok kizárólag az ingatlan telekhatárán belül (kapun belül) helyezhetők el, közterületre hulladék nem kerülhet. A hulladékokat a kapu közelében célszerű elhelyezni a könnyebb kihordás érdekében. A lomtalanítás nagydarabos hulladékokra vonatkozik, de lehetőség van kis mennyiségben kisebb méretű hulladékok elszállítására is, amennyiben azok átlátszó zsákban, papírdobozban kerülnek kihelyezésre. Amennyiben szálas anyagok (redőny lamellák, műanyag csövek stb.) is kihelyezésre kerülnek, azokat a gyors munkamenet érdekében kötegelni kell. Az FCC Magyarország Kft. munkatársai a hulladékokat gépjárműre rakodják, és az igénylő az elszállítást aláírásával igazolja.

MILYEN MENNYISÉGŰ ÉS MINŐSÉGŰ HULLADÉK SZÁLLÍTHATÓ EL AZ INGATLANOKRÓL?

A lomtalanítási szolgáltatás a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás részeként olyan hulladékok elszállítására nyújt lehetőséget, melyek a folyamatos kommunális (heti) ürítés során nem kerülnek elszállításra az edényzetet (kuka) meghaladó méretük miatt. Ezek a háztartásokban keletkezett úgynevezett nagydarabos szilárd hulladékok. A szolgáltatás során ezek maximális mennyisége együttesen 3 m3 lehet.

Amennyiben az ingatlanra a maximális mennyiségnél több lom kerül kirakodásra, a szolgáltató a megrendelt szolgáltatást megtagadja. A többlet lomok elszállítását az ingatlantulajdonosok külön szolgáltatásként tudják megrendelni akár erre szakosodott vállalkozóktól.

És ami nem változott:

A LOMTALANÍTÁS SORÁN NEM SZÁLLÍTHATJÁK EL AZ ALÁBBI FELSOROLT HULLADÉKOKAT:

…mert ezeket a közszolgáltatáson belül egyébként elszállítják:

kommunális hulladék,

szelektíven gyűjthető hulladék (papír, műanyag, üveg hulladék),

zöldhulladék/növényi hulladék, kerti hulladék,

…mert nem képezik a szolgáltatás részét:

építőanyagok és építési-bontási hulladékok,

föld,

hamu,

állati tetem,

ipari-mezőgazdasági tevékenységből származó hulladék,

folyékony, gáz halmazállapotú hulladék,

síküveg, szélvédő,

gépjármű roncs, bontott autóalkatrészek, karosszériaelemek,

….mert veszélyes hulladékok:

elektronikai hulladékok (hűtő, tévé, monitor, számítógép stb.),

festékek, oldószerek, lakkok, növényvédő szerek, egyéb vegyszerek,

akkumulátorok, szárazelemek, tonerek, festékpatronok, izzók, fénycsövek,

gyógyszerek (gyógyszertárak átveszik),

veszélyes hulladékkal szennyezett göngyölegek,

fáradt olaj, használt sütőolaj és göngyölegei (ezek a MOL kúton leadhatóak).